درد و درمان
از آنجا که یکی از وجوه حکایت وتمثیل ، تَنَبُه و تربیت می باشد گفته خود را با حکایتی شروع می کنم . « آورده اند که عابدی از جائی می گذشت دید کسی بیهوش شده دلیل را پرسید؟ گفتند: آیه ای خواندیم بیهوش شد .عابد گفت : همان آیه را بخوانید .خواندند و به هوش آمد .گفتند : این را از کجا دانستی ؟! گفت: نابینایی یعقوب به خاطر یوسف بود و بینایی اش نیز به خاطر او ..»
تَداوَیتُ مِن لَیلی بِلیلی مِن الهوی
کما یَتداوَی شارِبُ الخمرِ بالخَمرِ
حال برای جلوگیری از گناه و علل دور شدن از ابعاد معنوی عبادت باید مجاری آسیب دیده را شناسایی نمود.صِرف عمل کردن به فرامین بدون اصلاح نقاط ضعف رُشدی در پی نخواهد داشت. خدا ز آن خرقه بیزارست صد بار
که صد بت باشدش در آستینی
بسیاری از آدم ها چون خود را در حالت عبادی می بینند . از نواقص و عیوب نفس غفلت می کنند .خود این توجه به عبادت و فراموشی عیوب از لطیف ترین مکائد شیطانی محسوب می شود. و در تمام مراحل زندگی اخلاقی انسانها جریان دارد . توجه به روایت ذیل حائز اهمیت است . مرحوم کلینی در کافی می فرماید : خَثعَمی می گوید به امام صادق (ع) عرض کردم وقتی به سفر حج می رویم ، همراهان ما را نزد اثاثیه گذاشته ، خود به طواف می روند .حضرت فرمود : «انت اعظم اجراً»ثواب تو بیشتر از آنهاست . یا اینکه « روزی در حضور پیامبر (ص) جمعی که از سفر حج باز گشته بودند از شخصی تعریف کردند و گفتند : یا رسول الله ! مردی همسفر ما بود که همیشه ذکر خدا بر لب داشت و خدا را چنین و چنان عبادت می کرد . پیامبر (ص) پرسید : چه کسی علف مرکب سواریش را می داد و چه کسی غذایش را آماده می ساخت ؟ گفتند : همه ما در خدمت او بودیم . فرمود : همه شما از او بهترید» دیگران را نوکر و خدمه خود حساب کنیم یا اینکه همه ی ثوابها وخوبی ها را فقط
برای خود بخواهیم دلیلی بر غفلت از نکات اطراف وحقوق اطرافیان می باشد اما ویژه گی آن در لباس عبادت خود را نشان می دهد . همین امور و احادیثی از این قبیل مایه بیداری و آشنایی با ظرائف سلوک اخلاقی است .پس درنتیجه باید از اهلبیت (ع) راه های صعود و سقوط را فرا گرفت .تا در ورطه سعادت و شقاوت انتخاب گر خوبی باشیم.
حافظ از دست مده دولت این کشتی نوح
ور نه طوفان حوادث ببرد بنیادت
مطلب بعدی :
احتمال تأثیر در امر به معروف؟!!